Jag använde i stort sett dethär receptet:
| Biskvi bottnar 500g mandelmassa 3 st äggvitor 1,5 dl strösocker Smörkräm 300g rumsvarmt smör 3 äggulor 4 dl florsocker 5 tsk kakao Garnering 200g mörk choklad Först vispade man ihop äggvitorna till ett löst skum och delade ner mandelmassan i det och hällde ner sockret och så vispade jag lite till för att få den så jämn som möjligt. Sedan klickade man ut det på en plåt med bakplåtspapper och satte in i ugnen i 15-20 min på 175 grader. Sen rörde man bara ihop smörkrämen och när bottnarna var klara ställde jag dom i frysen ett tag innan jag bredde på smörkrämen med en slickepott så jämnt jag kunde. In i frysen igen medan jag smälte chokladen och man ska egentligen doppa men min choklad var fortfarande för tjock så jag använde en sked och bredde på ett lager choklad. Och så var de klara att ätas! De vart kanske inte de vackraste, och vissa blev lite stora, det är bättre att göra lite mindre skulle jag säga. Nästa gång ska jag tänka på att bottnarna flyter ut lite när man klickar dom på plåten och smälta chokladen lite mer så de går bättre att doppa så de blir lite snyggare! Men goda blev de och nu måste jag nog ta en till! |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar