Idag bestämde jag mig för att baka en kladdkaka med apelsinkrokanrt men kan inte säga hur den blev än, för den står just nu i ugnen!
Det var iallafall ett lätt recept:
100g smör
100g Marabou mjölkchoklad apelsinkrokant
2 ägg
2 dl socker
2 dl mjöl
2 tsk vaniljsocker
2-3 msk kakao
1 tsk bakpulver
Sen var det bara att smälta smöret tillsammans med chokladen så det blev lite ihopblandat.
Samtidigt rörde jag ägg och socker och tillsatte sen resten av ingredienserna och hällde ner smöret/chokladen.
Och nu ska den stå i ugnen i 12-15 minuter i 200 grader eller så länge man nu själv vill ha den.
Väntar med spänning på resultatet!^^
fredag 28 oktober 2011
fredag 21 oktober 2011
Majs Vårbitar
Bakade Majs Vårbitar då morfar alltid brukade baka det när jag var liten! Men blev inte så lyckade, för att chokladtoppingen som ska vara på var i dethär receptet alldeles för stel och ganska lite...Det är ju mycket godare med massor av krämig topping! Så det var helt enkelt inte ett särskillt bra recept jag hittat.
Måste fråga morfar om hans recept, för de är bäst!
Har inte ens orkat fota katastrofen....men de smakar helt okej! :)
receptet jag använde hittar ni här: http://www.kokaihop.se/recept/majs-varbitar
Det är en sockerkaksbotten med choklad och kokos på, fast morfar brukar ha strössel istället för kokosen^^
Måste fråga morfar om hans recept, för de är bäst!
Har inte ens orkat fota katastrofen....men de smakar helt okej! :)
receptet jag använde hittar ni här: http://www.kokaihop.se/recept/majs-varbitar
Det är en sockerkaksbotten med choklad och kokos på, fast morfar brukar ha strössel istället för kokosen^^
Allmänt litet inlägg
Har haft en rätt lång bakpaus nu! Bakade i och för sig kladdkaka för någon helg sen med min pojkvän men ja.. Det lär komma och gå lite när jag bakar eller ej, så ibland kommer det nog damma igen rätt rejält här, har nämligen mycket som ska göras om dagarna nu med pluggande och annat!
Men idag ska jag försöka baka något igen...så får väll se om det dyker upp något smaskigt här senare idag.
Åh juste! Det mesta här kommer vara rätt simpla recept och inget direkt storslaget för jag gillar att baka rätt enkla saker som går snabbt, och denna blogg är även tänkt lite som en bakbok för mig själv eller så för att hålla reda på goda recept till framtiden^^ That's all I had to say for the moment!
//Bokis
Men idag ska jag försöka baka något igen...så får väll se om det dyker upp något smaskigt här senare idag.
Åh juste! Det mesta här kommer vara rätt simpla recept och inget direkt storslaget för jag gillar att baka rätt enkla saker som går snabbt, och denna blogg är även tänkt lite som en bakbok för mig själv eller så för att hålla reda på goda recept till framtiden^^ That's all I had to say for the moment!
//Bokis
måndag 3 oktober 2011
Chokladbiskvier
I fredags när jag satt hemma och hade lite tid att döda så bestämde jag mig för att baka chokladbiskvier för första gången någonsin. De blev riktigt goda!
Jag använde i stort sett dethär receptet:
Jag använde i stort sett dethär receptet:
| Biskvi bottnar 500g mandelmassa 3 st äggvitor 1,5 dl strösocker Smörkräm 300g rumsvarmt smör 3 äggulor 4 dl florsocker 5 tsk kakao Garnering 200g mörk choklad Först vispade man ihop äggvitorna till ett löst skum och delade ner mandelmassan i det och hällde ner sockret och så vispade jag lite till för att få den så jämn som möjligt. Sedan klickade man ut det på en plåt med bakplåtspapper och satte in i ugnen i 15-20 min på 175 grader. Sen rörde man bara ihop smörkrämen och när bottnarna var klara ställde jag dom i frysen ett tag innan jag bredde på smörkrämen med en slickepott så jämnt jag kunde. In i frysen igen medan jag smälte chokladen och man ska egentligen doppa men min choklad var fortfarande för tjock så jag använde en sked och bredde på ett lager choklad. Och så var de klara att ätas! De vart kanske inte de vackraste, och vissa blev lite stora, det är bättre att göra lite mindre skulle jag säga. Nästa gång ska jag tänka på att bottnarna flyter ut lite när man klickar dom på plåten och smälta chokladen lite mer så de går bättre att doppa så de blir lite snyggare! Men goda blev de och nu måste jag nog ta en till! |
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)